duminică, 3 octombrie 2010

Blestemul uriasilor


Blestemul uriasilor din creierii muntilor



Unul dintre cele mai raspindite mituri in Muntii Apuseni este cel al
uriasilor. Se spune din batrini ca Decebal a fost de acord sa- i lase sa
traiasca in Apuseni, linistiti, cu conditia ca acestia sa- i pazeasca
comorile. Mitul uriasilor parea ingropat o data cu batrinii care dispareau
de pe aceasta lume unul dupa celalalt. El a reinviat in urma unei
intimplari petrecute in zona satului hunedorean Ardeu, cu 30 de ani in
urma.
O seara de vara a anului 1974. La cariera de calcar de linga Ardeu,
toata lumea-si terminase treaba, mai putin doi barbati vigurosi care
continuau sa sape la 100 de metri distanta de cariera efectiva, pe coasta
dealului pe care este asezata si acum ruina unei cetatui dacice.
Unul dintre ei este Aurel Florea si are acum 72 de ani: Am tot dat cu
crampu' (tirnacopul - n.r.) pina cind am ajuns la aproape un metru adincime.
Apoi am dat sa mai scoatem pamintul cu lopetile. Ne-am vazut de treaba
linistiti cind am dat de ceva tare cu lopata. Am crezut c-o fi o oala cu
griu de pe vreme dacilor, ori cu bani, ca s-or mai gasit atitea oale si
cioburi pe Dealul Cetatuii. Apoi am curatat pamintul cu grija. N-o mai
trecut mult si, in loc sa scoatem la suprafata oala, am vazut ca era vorba
de un craniu de om mare rau de tot, cit un bostan sanatos. Ne-am speriat
rau de tot si l-am ingropat la loc, dupa care am sapat groapa mai incolo,
la doi metrii.
Aurel Florea si colegul sau s-au speriat pentru ca, in copilarie, au
auzit de blestemul uriasilor ce va cadea asupra celor care nu le vor lasa
copilul mort sa se odihneasca in pace: Sa nu mai aiba hodina in trup si
liniste in suflet, cum n-or mai avut cit or trait mama, tata si fratii
copilului de uriasi, dupa ce al mai mic dintre ei o murit ortavit de
oamenii.

Inapoi la originea legendei
Batrinii din Ardeu spun ca familia de uriasi din muntii de linga Ardeu a
fost insarcinata de Decebal sa pazeasca un plug de aur in marime naturala,
la care erau legati doi boi, tot din aur, si tot din marime naturala, piese
la care capetenia dacilor tinea tare mult si pe care le-a ascuns intr-o
pestera, a carei intrare a fost apoi
zidita. Povestea fiind transmisa din tata-n fiu, nescrisa insa niciodata,
nu se mai pastreaza prea multe amanunte legate de perioada istorica a
intimplarii, ci doar fapte. Mosnegii spun ca, aflind de comoara de sute de
kilograme de aur, un grup de flacai ce doreau sa devina bogati peste noapte
s-au incumetat in munti. Si-auluat cu ei sabii, coase, furci si tirnacoape, plus trei carute trase de
boi, ca sa aiba cu ce-si cara inapoi prada. Pestera era pazita, cu rindul,
de tatal si fiul cel mare din familia uriasilor. In ziua in care grupul de
pradatori a ajuns in aproape de pestera, de paza era fiul cel mare al
uriasilor. Cu mincare la el, parintii l-au trimis pe cel mai mic. Acesta a
uitat insa sa ia cu el si cele trei piini de care fratele sau avea nevoie ca
sa se sature. Infometat, flacaul urias i-ar fi spus celui mic: Ramii tu aici
ca eu ajung mai repede acasa si vin cu piine destula ca sa mincam amindoi.
Ceata de pradatori a ajuns la gura zidita a pesterii exact in intervalul in
care mezinul familiei de uriasi era singur. Acesta nu stia de ce si de cine
trebuie pazita intrarea in pestera. I-a vazut pe iomuletii agitindu-se cu
furcile si sabiile in preajma lui si a
crezut ca sint, de fapt, niste jucarii. Distrat la culme, mezinul nu a
observat cum, mai incolo, o alta parte din ceata a taiat un bou, a indesat
in el otrava, dupa care l-a intins in fata lui. Infometat, micul urias n-a
stat pe ginduri si s-a infruptat din mincarea otravita de oameni.

Urmele
Mezinul familiei de uriasi a murit la scurt timp. Pradatorii au apucat sa
sparga o parte din zidul care acoperea intrarea in pestera, dar dupa ce au
intrat, tavanul s-a prabusit peste ei. Toti au murit. Carutele cu boi au
ramas afara. Cind s-a intors flacaul urias, a ramas mut de durere. A alergat
insa pina acasa si i-a spus mamei sale ce s-a intimplat cu mezinul. Uriasa
n-a crezut pina cind nu a ajuns la locul cu pricina. A vazut ca cei care
i-au omorit copilul au fost inghititi de pamint, insa, inebunita de durere,
a inceput sa rascoleasca pamintul. Batrinii din Ardeu povestesc ca asa au
apaut dealurile isfirtecatei din zona si asa a fost scos la lumina calcarul
de calitate pe care, de veacuri l-au folosit apoi pentru a face var,
indeletnicirea lor de baza, pina in urma cu 20 de ani. Tot asa a aparut si
blesemul pe care l-ar fi rostit atunci strigind mama uriasilor, blestem de
care s-a temut si Aurel Florea cind a gasit si a ingropat la loc craniul
copilului de urias.

"Viermii pamintului"
Ultima data cind oamenii asezati in apropiere s-au intilnit cu uriasii ar
fi fost cu aproape 200 de ani in urma, povesteste Aurel Florea. Bunica
sotiei mele, spunea ca, mama ei, cind era copil, a mers cu parintii la arat
sus, pe o culme (aproape de locul in care se spune c-ar fi murit copilul de
urias - n.r). Deodata a venit un
urias, i-a luat pe toti in brate, cu tot cu plug si cu boi, si i-a dus
inapoi pe vale fara sa le faca insa nimic rau. Le-o zis numa' atit: Voi
sinteti viermii pamintului. Rascoliti pamintul in alta parte, nu aici!.

Credinta in supranatural
Alaturi de vilve, alte fiinte supranaturale in care inca mai cred batrinii
din comunitatile miniere ale Apusenilor, uriasii sint personaje cu puteri
supranaturale raspindite in credinta populara a zonei. Etnologul Marcel
Laptes explica aparitia si conservarea mitului uriasilor: iAcesti uriasi nu
erau personaje malefice. Ei ii pedepseau pe oameni daca acestia nu
respectau un anumit regim de viata si erau proprietari ai comorilor
naturii, pe care, desigur si le pazeau singuri. La comunitatile izolate, cum
sint cele din Apuseni, oamenii traiesc intr-un mediu al misterului si al
supranaturalului. Apropierea fata de natura a oamenilor de aici ii face mai
usor sa creada in astfel de forte. Oamenii din aceste sate au un cu totul
alt mod de a percepe mediul inconjurator. Pentru ei, absolut orice are viata
si fiecare element are rolul sau bine stabilit in Univers, de la ultimul fir
de iarba, pina la stelele de pe cer.







8 comentarii:

  1. Bună ziua, sunt Allison Howarts După ce am fost în relație cu Anderson de ani de zile, sa despărțit de mine, am făcut tot posibilul să-l aduc înapoi, dar totul era zadarnic, l-am vrut atât de mult din cauza dragostei pe care o am pentru el, L-am rugat cu totul, am făcut promisiuni, dar a refuzat. Mi-am explicat problema prietenului meu și mi-a sugerat să contactez mai degrabă un vrăjitor care să mă ajute să arunc o vrajă să-l aducă înapoi, dar eu sunt tipul care niciodată nu credea în vrajă, nu aveam de ales decât să încerc, am trimis poșta și mi-a spus că nu există nici o problemă că totul va fi bine înainte de trei zile, că ex fostul meu se va întoarce la mine în trei zile, a aruncat vraja și în mod surprinzător în a doua zi, era în jurul orei 16:00. Ex-ul meu ma sunat, eram atat de surprins, am raspuns la apel si tot ce a spus a fost ca a fost atat de rau pentru tot ce sa intamplat ca el a vrut sa ma intorc la el, ca ma iubeste atat de mult. Am fost atât de fericit și am mers la el, așa am început să trăim împreună din fericire din nou. De atunci, am promis că oricine știu că are o problemă de relație, aș fi de ajutor pentru o astfel de persoană, referindu-mă la singura vrăjitoare reală și puternică care mi-a ajutat cu propria mea problemă. email: ogagakunta@gmail.com puteți să-l trimiteți prin e-mail dacă aveți nevoie de asistență în relația dvs. sau în orice alt caz sau pe WhatsApp pe +2348069032895
    1) vrăji vrăji
    2) Vrăjile pierdute de dragoste
    3) Vrăjile de divorț
    4) Vrăjile căsătoriei
    5) Vraja de legare.
    6) vrăji de rupere
    7) Înlăturați un iubit trecut
    8.) Vrei să fii promovat în biroul tău / vraja de loterie
    9) doresc să-ți satisfacă iubitul
    Contactați acest om grozav dacă aveți o problemă pentru o soluție durabilă
    ogagakunta@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna ziua, numele meu este Harriet parcurge un articol și am aflat despre un bărbat numit The grand dr alashira. Am suferit probleme de rupere cu diferiți tipi. A trebuit să iau legătura cu vraja. Pentru omul meu Ben, Ben era la Vreau să mă părăsesc pentru alte femei butitive și cred că aș putea să-l am înapoi și să-l fac să rămână.lo și uite Marele mare alashira m-a ajutat.Sveve și mă căsătorim curând Marele Alashira este un bărbat atât de drăguț, a ajutat și el problemă de stop cardiac, Mulțumesc lui și mulțumesc lui Godpentru a-l da dacă nu aveți vreo problemă vreodată, contactați-l pe acest e-mail:

    Contactați-l pentru cele ce urmează și vedeți munca excelentă a marelui alashira e-mail dr.alashirao1@gmail.com whatsap +2348034395438
    (1) Dacă doriți fostul dvs. înapoi.
    {2} Dacă doriți să aveți mare succes
    (3) Dacă sunteți în căutarea unui loc de muncă
    (4) Vrei să fii promovat în biroul tău.
    (5) Doriți ca femeile / bărbații să alerge după voi.
    (6) Dacă doriți un copil.
    (7) Vrei să fii bogat.
    (8) doriți să obțineți vrăji căsătorite
    (9) Îndepărtați Boala din corpul vostru Vrăji
    (10) Vraja de afaceri
    (11) Numere câștigătoare la loterie
    (12) Aduceți înapoi Iubirea pierdută chiar și pentru a vă reduce greutatea.
    și multe altele …… .email dr.alashirao1@gmail.com whatsap +2348034395438

    RăspundețiȘtergere
  3. Mai Atotputernic a continuat să-l binecuvânteze pe dr. Alashira pentru că este o muncă grozavă. Închide anul acesta am solicitat o încărcătură pentru a-mi salva compania, dar știu modul în care am aplicat în multe organizații, dar nu am putut întâlni echipele și condițiile de acolo. .Am renunțat la așa ceva pentru un împrumut .. compania mea continuă să meargă zi de zi am vrut să vând compania, deoarece lucrurile nu funcționează bine și știu echipament ... Am contactat un prieten pentru cumpărători înainte să-mi spună cum este Alashirahelphim în păstrare se desfășoară afacerile și acum face profit. Am contactat dr. Alashira și i-am explicat totul .. mi-a spus ce să obțin și am făcut-o .... iată organizația din care am solicitat împrumut de la call and giveme aform și Am completat-o. Mi-au dat un împrumut de (500.000 $) SUA .. care au plătit și compania mea se depășește așteptările mele .. Poate numele lui să fie grozav. cred că te va ajuta să e-mail e-mail dr.Alashirao1 @ gmail.com WhatsApp +2348034395438 mulțumesc pentru citit ING

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna ziua, eu sunt Allison Howarts Dupa ce am fost în rela?ie cu Anderson ani de zile, s-a despar?it de mine, am facut tot posibilul sa-l aduc înapoi, dar totul a fost în zadar, l-am dorit atât de mult din cauza iubirii pe care o am pentru el, L-am implorat cu tot, am facut promisiuni, dar el a refuzat. I-am explicat problema mea prietenului meu ?i ea mi-a sugerat ca ar trebui sa contactez mai degraba o caseta de vraja care m-ar putea ajuta sa arunc o vraja pentru a-l readuce, dar eu sunt tipul care nu a crezut niciodata în vraja, nu am avut de ales decât sa-l încerc, eu i-a trimis caseta vraja ?i mi-a spus ca nu este nicio problema ca totul va fi bine înainte de trei zile, ca fostul meu se va întoarce la mine înainte de trei zile, a aruncat vraja ?i surprinzator în a doua zi, era în jurul orei 16.00. Fostul meu m-a sunat, am fost atât de surprins, am raspuns la apel ?i tot ce a spus a fost ca îi pare atât de rau pentru tot ce s-a întâmplat, încât a vrut sa ma întorc la el, încât ma iube?te atât de mult. Eram atât de fericit ?i m-am dus la el încât a?a am început sa traim din nou ferici?i împreuna. De atunci, mi-am facut promisiune ca oricine ?tiu ca are o problema de rela?ie, a? fi de ajutor unei astfel de persoane, referindu-l la ea singura casa de vraji reala ?i puternica care m-a ajutat cu propria mea problema. e-mail: ogagakunta@gmail.com pute?i sa-i trimite?i un e-mail daca ave?i nevoie de asisten?a sa în rela?ia dvs. sau în orice alt caz sau WhatsApp, la +2348069032895
    1) Vraji de dragoste
    2) Vraji de dragoste pierdute
    3) Vraji de divor?
    4) Vraji de casatorie
    5) Vraja de legare.
    6) Vraji de rupere
    7) Alunga un iubit trecut
    8.) Dori?i sa va promova?i în vraja dvs. de birou / Loterie
    9) dori?i sa va satisface?i iubitul
    Contacta?i acest om grozav daca ave?i vreo problema pentru o solu?ie de durata
    ogagakunta@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
  5. Bună vizionări .. !! Sunt aici să vă împărtășesc mărturisirile despre ceea ce a făcut Dumnezeu în viața mea prin ajutorul unui om deosebit de pace și dragoste, dr. Pastor Alashira .. Numele meu este doamna Harriet din Georgia, sunt foarte harnică femeie cu doi copii, am făcut o mulțime de afaceri și câștig mulți bani din ea, dar pentru cea mai mare surpriză toți banii pe care i-am muncit dispar doar fără să știu ce am făcut cu d bani..în anul 2017 10 octombrie .Am atribuit un contract în valoare de 1 milion de dolari, am crezut că a fost un vis împlinit, dar pentru cea mai mare surpriză a mea în ziua în care am vrut să semnez contractul, chiar în noaptea când am avut un sex când am făcut sex cu un bărbat ciudat .. M-am trezit a doua zi dimineața tocmai pentru a primi un apel prin care contractul a fost anulat, în acea zi credincioasă m-am gândit să mă omor pentru că viața este nedreaptă pentru mine ... a fost atât de mult să mă descurc, vreau să fac o farmacie pentru a primi apoison, în timp ce mă aflu la magazin primesc un apel de la un prieten care îmi cere să nu pierd speria problema mea se va termina curând că există un bărbat pe care o să-i placă să îl contactez. Nu am vrut niciodată să-l ascult, dar somtin în interiorul meu îmi cere să mă calmez .. Am colectat contactul și l-am contactat. Am văzut multe mărturii, abouta femeie îngrozită care a fost în căutarea copilului de 10 ani, toate speranțele s-au pierdut imediat ea a contactat marele bărbat, toată problema ei a fost rezolvarea, ea are acum doi bebeluși și multe alte mărturii..L-am sunat și i-am spus povestea mea, a întrebat-o pe Ibelievein Am spus da .. mi-a cerut adresa și mi-a spus că problema mea este de la biroul meu că va trimite niște ulei de ungere Angel Michael pe care mi-a cerut-o să-l folosesc pentru a-mi unge biroul timp de 7 zile am făcut ceea ce am fost instruit, la 7 zile ajung la birou în acea dimineață, iată, am văzut că am șarpe mare. Nu am putut să mă mișc sau să alerg am urlat și am chemat ajutorul colegilor mei și au omorât șarpele, acesta a fost sfârșitul problemei mele, ziua următoare a fost în casă. primesc Am sunat că mi s-a acordat din nou contractul pe măsură ce îl împart aceste mărturii viața mea s-a schimbat de bine acum, acum trăiesc fericit cu cei doi copii ai mei, vă rugăm să mă alăturați, mulțumind marelui Alashira este într-adevăr grozav .. Nu știu de unde discutați, dar vă spun acum că orice situație vă confruntați cu don Nu-ți pierde speranța că Dumnezeu o va face pentru tine. Pentru mai multe informații și ajută să-l contactezi pe dr. alashira pe acest e-mail dr.alashirao1@gmail.com whatsap + 2348034395438..este într-adevăr un Dumnezeu trimis .. mulțumesc ..

    RăspundețiȘtergere
  6. Fostul meu iubit ne-a părăsit pe mine și pe fiica mea acum șase săptămâni, după ce am încercat aproape totul pentru a-mi restabili relația, am fost dezamăgit. Nu mi-a ieșit nimic. O săptămână mai târziu, în timp ce parcurgeam Instagram-ul meu, am văzut câteva mărturii despre DR, zori ajutând oamenii să-și reaprindă relația și să repare casele sparte, la început am fost sceptic, dar am decis să încerc și am luat contact cu DR, Dawn pentru ajutorul ei, câteva zile făcând contactul cu ea, totul s-a schimbat automat, tristețea mea a devenit bucurie, zâmbetul era pe toată fața mea, totul s-a întâmplat foarte repede și rezultatul a fost perfect. Folosesc acest mediu pentru a-l aprecia pe Dr, Dawn, dacă aveți dificultăți în relația dvs. Dr. Dawn Acuna este singura persoană care vă poate ajuta: dawnacuna314@gmail.com
    WhatsApp: +2348032246310

    RăspundețiȘtergere
  7. Unë po e ndaj këtë dëshmi për partnerët që vuajnë në marrëdhëniet e tyre, sepse ka një zgjidhje të qëndrueshme. Burri im më la mua dhe 2 fëmijët tanë për një grua tjetër për 3 vjet. U përpoqa të jem e fortë vetëm për fëmijët e mi, por nuk munda t'i kontrolloja dhimbjet që më mundonin zemrën. Isha i lënduar dhe i hutuar. Unë kisha nevojë për një ndihmë, kështu që bëra një kërkim në internet dhe hasa në një faqe ku pashë Dr.Fady një magjistar, që mund të ndihmojë të kthehen të dashuruarit. E kontaktova dhe ai bëri një lutje dhe magji të veçanta për mua. Për çudinë time, pas disa ditësh, burri im u kthye në shtëpi. Kështu u ribashkuam përsëri dhe kishte shumë dashuri, gëzim dhe paqe në familje. Ju gjithashtu mund të kontaktoni Dr.Fady, një magjistar i fuqishëm për zgjidhjet e kontaktit të tij
    drfady720@gmail.com ose mund ta shtoni në Whatsapp +2349039422406

    RăspundețiȘtergere
  8. Emri im është moise. Unë jam një burrë i martuar që kam pasur një keqkuptim me gruan time sepse nuk arritëm të lindnim asnjë fëmijë. Unë u verbova dhe fillova të abuzoja me gruan time, duke i thënë se ajo ishte shkaku i gjithë problemit tonë. Por kurrë nuk e dija se dikush tjetër ishte shkaku i problemit tim familjar. Një ditë po mendoja për gjërat dhe gati sa nuk i telefonova gruas sime për ta pyetur se nga vinin problemet tona. Ajo kurrë nuk dinte çfarë të thoshte, si një burrë që nuk mund të duroj më, kështu që ia shpjegova një miku që më prezantoi me një njeri shpirtëror të quajtur Dr. Fady i cili do të më jepte një zgjidhje që nuk mund ta besoja. do të funksionojë për mirë në familjen time. Kontaktova me njeriun shpirtëror, i shpjegova situatën dhe ai më tha gjërat që duheshin për sakrificë. Pas një muaji punë, gruaja ime mbeti shtatzënë dhe unë isha shumë e lumtur për këtë, sepse kjo ishte gjithçka që prisja falë Dr. Fady për gjënë e madhe që bëri për familjen time. Mos u shqetësoni për problemet tuaja të jetës, kontaktoni Dr. Fady në Whatsapp: +2349039422406 ose me email: drfady720@gmail.com

    Ju gjithashtu mund ta kontaktoni atë për magjitë e mëposhtme

    magjia e dashurisë
    magji e lotarisë
    magjia e hakmarrjes
    magji e mbrojtjes
    Drejtshkrim për kancerin
    Drejtshkrim për të rikthyer ish-burrin/të dashurin/të dashurën tuaj
    Drejtshkrim për abort
    Unazat magjike për fuqitë për të urdhëruar gjërat të ndodhin
    dhe çdo gjë tjetër që ju shqetëson në jetë

    RăspundețiȘtergere